Praksisfortællinger
Hej Bloggen. :-)
Vi har været i feltarbejde i 3 dage. Hvor tre af os var i en børnehave og de sidste to var i en vuggestue.
Vi har i vores feltarbejde skulle observere hvordan børnene og voksne kommunikere med hinanden i dagligdagen.
I den forbindelse skulle vi lave praksisfortællinger. Praksisfortælling handler om central og udvalgte virkeligheds afsnit fra den pædagogiske verden i daglig dagen.
Vi har udvalgt 5 af de bedste fortælleringer, 4 fra børnehave og 1 fra vuggestue.
Alle navne på børnene og navne på børnehaverne er fiktive.
Praksisfortællinger 1 fra børnehaven.
Fem børn fra yngste gruppen er på går tur til verdens ende som er en bakketop. Pædagog har fokus på at få kendskab til børne gruppen.
Børnene står på bakketoppen, vinden blæser og regn drypper. Børnene er helt stille, og stirre ud over horisonten. Stemning oser af nysgerrige og beundring. Pædagogen siger “hvad kan i høre”, en af børnene siger “jeg kan høre luften”,pædagogen siger “kan du høre noget andet”, barnet siger “jeg kan høre en flyvemaskine”. Pædagogen peger mod en vej siger, “tror det er bileren vi kan høre”, alle børnene siger “ja.” En af børnene siger “jeg kan se et sygehus”,” hvor” siger pædagogen, “det er store hvid hus” siger barnet, pædagogen siger “har du været ude og se det nye sygehus”, “ja” siger barnet “sammen med min far og det er kæmpestort”, hvilket drenge illustrere ved at lave en cirkel med begge sine hænder. Pædagogen går hen til et andet barn sætter sig på hug og giver en lille krammer og et smil, pædagogen siger “hvad kan du se, et kæmpe tag som jeg godt tør at kravle på” siger barnet, “tør du godt det” spørge pædagogen, “ja” siger barnet “for jeg er en ved at blive stor”. Pædagog rejser sig op og gå videre til det næste barn.
Praksisfortællinger 2 fra børnehaven.
Vi er i børnehaven pyramiden på legepladsen hvor to piger sidder på en edderkoppen gynge.
To Piger sidder sammen og sige nu, “skal vi sove” og de lukker begge øjnene og lave snork lyde. Den ene af pigerne sige, “går du ned og skubber mig, mens jeg sover på gyngen”, den anden pige går ned. Pigen begynder at skubbe gyngen og den anden pige, begynder lave at snorkelyde. Imens begynder kirkeklokkerne og ringe, den pige på gyngen siger nu, “skal vi ikke lege, at du er død, prøv at lægge dig i sandet, du skal være helt stille,” pigen lægger sig ned i sandet. Pigen som ligger ned begynder nu at tage sten op i hånd og kigger på dem. Pigen på gyngen siger, “du er altså død, du skal ligge stille”. Imens kommer to piger til og spørge ind til, “om de skal gynge sammen”. Pigerne samles alle på gynge og begynder at synge, at undertegnede er en haletudse.
Praksisfortællinger 3 fra børnehaven.
Midt på legepladsen ligger der er helt masse grønne mælkekasser, hvor Anders og Cirkeline er i gang med at lege sammen. De har leget der i et stykke tid, hvor de har været meget enige om hvad mælkekasserne skulle bruge til. Efter noget tid siger Cirkeline "Anders skulle vi ikke sætte den her mælkekasse her, for så kunne det være en trappe"
"Nej det skal virkelig ikke stå der. Det kan du godt forstå" siger Anders.
Cirkeline kigger på Anders "Okay. Hvis du skal bestemme, så gider jeg altså ikke være med mere"
"Jeg bestemmer ikke. " Siger Anders, og tager en mælkekasse og sætter den samme sted som Cirkeline ville have den skulle stå og udbryder :"Jeg synes altså den skal stå lige her".
"Ja god ide, for så kan vi bruge den som trappe" udbryder Cirkeline.
Og deres leg fortsætter lidt igen hvor de begge to er enige om hvad de skal bygge.
Så kommer Anders med en ide "Vi kunne jo bygge et bord til vores stole"
Cirkeline smiler og siger "Ja lad os gøre det, og så kan vi lave kaffe og kage. Det gør vi altid hjemme ved mormor"
Praksisfortælling 4 fra vuggestue.
Et barn fortæller en pædagog, han tror at hans mor savner ham. Pædagogen imødekommer barnets følelse, og bekræfter barnet i, at barnets mor helt sikkert savner barnet. Pædagogen trøster barnet med, at moderen snart vil komme og hente barnet. Pædagogen forklarer barnet, hvad der skal ske, inden moderen kommer og henter barnet. Pædagogen siger glad til barnet, at barnet først skal lege med de andre børn og spise mad, derefter vil moderen komme.
Pædagogen stryger hånden igennem barnets hår, og barnet smiler op til pædagogen.
Pædagogen stryger hånden igennem barnets hår, og barnet smiler op til pædagogen.
Praksisfortælling 5 fra børnehaven.
Børnene er i gang med at spise frugt ind på stuen sammen med pædagogen. Mig og en anden med studerende kommer ind og hilser “Godmorgen alle sammen”. Nogle af børnene svarer tilbage, andre siger ikke noget, en dreng siger “ Hej sure sokker” mens han griner.
Pædagogen går hen til drengen, kigger ham i øjnene og siger “Ved du hvad M, når der kommer ind og hilser, så hilser man tilbage på den samme måde, eller siger bare godmorgen. Du kan også lide når jeg siger til dig Godmorgen M, og ikke sure sokker eller andre navne. Sådan hilser man ikke på hinanden.”
Det var alt for i dag. Håber i har nydt vores små fortællinger.
GOD WEEKEND!!! :)

Kommentarer
Send en kommentar